تهاتر چیست

مالک هستید و قصد تهاتر و یا معاوضه املاک را دارید؟ نیاز به سرمایه گذاری برای ساخت ملک دارید؟ درخواست خود را از طریق این فرم ثبت نمایید. معمولا کمتر از 24 ساعت پاسخ خواهیم داد.

    تهاتر چیست ؟

تهاتر چیست؟

تهاتر چیست ، تهاتر از نقطه نظر های مختلف تفاوت معنایی و مفهومی دارد. در این بخش قصد داریم تهاتر را از چند نگاه مختلف بررسی و تعریف نماییم. دیدگاه اول دیدگاه عموم مردم است. دیدگاه دوم مفهوم قانونی تهاتر است. دیدگاه سوم تهاتر در زمینه ملک است. برای بررسی این موارد با ما همراه باشید.

مفهوم عمومی تهاتر چیست ؟

در زبان  محاوره به مفهوم معاوضه پایا پای است. در معاوضه یک کالا در مقابل یک کالای دیگر ارائه می‌شود. یک ساختمان در ازای یک ساختمان دیگر واگذار می‌شود. یا کالایی در مقابل خودرو یا هر شی ارزشمند دیگری قرارداده می‌شود. در میان عموم این واژه مفهوم یک قرارداد یا معمله را دارد. شخصی یک دارایی را در ازای دریافت دارایی دیگر می‌دهد. در مواردی ممکن است یک خدمات ارائه شود و در مقابل ان یک کالا دریافت شود.

پس در دیدگاه عمومی هرچه قابلیت معاوضه را داشته باشد را می‌توان تهاتر کرد. معامله پایا پای درست ترین معنی برای ان واژه در میان عموم جامعه است. هرمعاوضه ای که در ان پول نقد رد و بدل نشود در دیدگاه عمومی واژه تهاتر را یادآور می‌شود.

مفهوم تهاتر در قوانین چیست ؟

در قوانین که در اینجا قوانین کشور ایران مد نظر است تعریف این واژه کمی متفاوت است. در قوانین معنی این واژه برطرف شدن دو دین متقابل که باهم برابری داشته باشند. تهاتر قهری است. بدان مفهوم که در تحقق آن اراده دو مدیون دخالت ندارد. تهاتر قراردادی نیز قهری است. زمان ایجاد قرارداد نقشی در تعریف این واژه ندارد. اگر در زمان تحقق تهاتر هر دو دین حال قابل مطالبه باشد این واژه واقع می‌شود.

مفهوم تهاتر در زمینه املاک

این واژه در معاملات املاک واژه ای بسیار معمول است. افراد فعال در بازار مسکن این وازه را به مفهوم معاوضه دو ملک می‌دانند. همچنین هر معاوضه‌ای که با ملک انجام شود را با همین واژه اطلاق می‌کنند. در بازار ملک به تمام موارد زیر تهاتر گفته می‌شود.

  • معاوضه ملک با ملک
  • معاوضه زمین با ملک
  • معاوضه مصالح با ملک
  • معاوضه خدمات با ملک
  • معاوضه کالای ساختمانی با خودرو
  • معاوضه کالای ساختمانی با خدمات

همانطور که می‌بینید در تمام موارد بخش ملکی وجود دارد. که نشان می‌دهد مفهوم این واژه در بازار املاک چیست.

شرایط تهاتر در قوانین ایران

  1.  دو شخص در برابر هم دینی متقابل داشته باشند.
  2. یکی بودن و همجنس بودن معاوضه
  3. کلی بودن دو دین. برای تحقق تهاتر لازم است که هر دو دِین کلی یعنی صادق بر افراد عدیده باشند و گرنه بین دو دِینی که موضوع یکی یا هر دو عین معین است تهاتر ایجاد نمی‌شود.
  4. یکی بودن زمان و مکان مطالبه دو دِین.

همانطور که از تعاریف روشن است مفهوم تهاتر در میان عموم جامعه متفاوت از مفهوم ان در قوانین است. در بخش دوم  به مفاهیم عمومی تر این واژه خواهیم پرداخت.

تهاتر چیست ؟

 

معنی تهاتر

در مواقعی اتفاق افتاده که ما به شخص دیگری بدهکار و در همان زمان از او طلبکار نیز هستیم. وقتی این طلب و بدهی را بدون رد و بدل شدن پول تسویه می‌کنید تهاتر اتفاق افتاده است.

انواع تهاتر

  • تهاتر قضایی ، وقتی هر دو طرف در یک دادرسی مستحق مطالبه‌ی وجه و همینطور خسارات ناشی از دادرسی باشند.
  • تهاتر قراردادی ، وقتی دو دین شرایط یکسان ندارند و طی قراردادی با یکدیگر سر به سر گردند.

شرایط وقوع تهاتر چیست ؟

در تهاتر شرط است که محل پرداخت دو دِین، زمان پرداخت آنها و درنهایت جنس موضوع دو دِین یکسان باشد. یعنی در یک زمان هر دو دین وجود داشته باشد و جنس هردو یکی باشد. همانطور که قبلا گفته شد این تعریف در تهاتر قراردادی متفاوت است.

مفهوم لغوی تهاتر

در لغت به مفهوم تکذیب همدیگر، تبادل پایا پای، مساوات و برابر شدن دو چیز، در اصطلاح فقه و حقوق نیز به مفهوم برطرف شدن تعهد به دلیل داشتن دین متقابل دو ططرف است.

دسته بندی تهاتر

  1. تهاتر قهری
  2. تهاتر قراردادی
  3. تهاتر قضایی
  • نوعی که در آن دو طرف نقشی ندارند و به اراده دو طرف اتفاق می‌افتد.
  • قراردادی به مفهوم آن است که طی قراردادی دو دین که مشابه نیستند با یکدیگر سر به سر گردند.
  • تهاتر قضایی نوعی است که حصول آن با رأی قضائی امکان دارد و اثبات می‌گردد

فوائد تهاتر چیست؟

در این بخش چند فایده این نوع از معامله را به صورت مختصر بیان می‌کنیم.

  1. تهاتـر در حکم تأدیه دین است. یعنی دینی چرداخت می‌شود. این پرداخت می‌تواند از دو شخص مختلف باشد.
  2. تاین نوع معامله مانع پرداخت مکرر دیون و صرف وقت و هزینۀ ایفای تعهدات متقابل است.
  3. در این نوع معامله امنیت بیشتری برای رسیدن هر کدام از طرفین به طلب خود وجود دارد.

تهاتر چیست ؟

 

چرا معاملات تهاتری وجود دارد؟

سوالی که برای بسیاری از مخاطبان مطرح می‌شود این موضوع است. در زمانی که پول نقد وجود دارد چه لزومی به معاوضه وجود دارد. همچنین وقتی دو جنس متفاوت از یکدیگر هستند آیا استفاده از این واژه درست است؟

همانطور که در بخش قبل گفتیم استفاده از این واژه در بین عموم مردم مفهومی متفاوت دارد. مفهوم این واژه در بین مردم کوچه و بازار همان معاوضه است. در صورتی که از دیدگاه حقوقی واژه تهاتر مفهومی دیگر دارد در قبلا در باره آن توضیحاتی داده شده. در این بخش از دیدگاه عمومی به مفهوم این واژه می‌پردازیم. هچنین پاسخ سوالات بالا را می‌دهیم.

پاسخ به سوال:

در پاسخ سوال اول که با وجود پول نقد چه لزومی به معاوضه وجود دارد باید گفت: نرخ تورم این مسئله را حاصل می‌کند.

درواقع در جامعه ای که اقتصاد دچار بحران است. تورم بسیار بالاست و ثبات اقتصادی وجود ندارد. مردم در این جامعه ترجیح می‌دهند بجای دریافت پول نقد معاملات خود را در بستر معاوضه انجام دهند. این معاوضه موارد زیر را برای هر دوطرف معامله به همراه می‌آورد.

  1. نیاز به پول نقد از بین می‌رود. وقتی پول نقد در معامله ای وجود نداشته باشد آثار تورمی نیز به صفر می رسد.
  2. وقتی یک کالا در مقابل کالای دیگر قرار می‌گیرد. هردو کالا کاملا مطابق با ارزش واقعی خود معامله می‌شوند. این موضوع ریسک ضرر مالی را به حداقل ممکن می‌رساند.
  3. در معامله پایاپای  زمان نقشی ندارد. این در حالی است که معامله نقدی ممکن است دچار مرور زمان و در نهایت تورم شود.
  4. امنیت معامله در شرایط تورم بالا با معامله پایاپای به حداکثر می‌رسد.
  5. احتمال مشکلات در معامله و متضرر شدن طرفین معامله در معامله پایاپای بسیار کم می‌شود.
  6. و….

کاملا روشن است که در صورت وجود امنیت کافی و تضمین امنیت اقتصادی مسئله تهاتر در معاملات بسیار کاهش می‌یابد.

نقش معاوضه در معاملات ساختمانی در ایران
در سال‌های اخیر بسیاری از معاملات ساختمانی در بخش تهاتر تعریف شده است. درواقع تمایل افراد برای معاوضه بویژه در صنعت ساختمان افزایش یافته است. این موضوع دلایل متعددی دارد که در این بخش به انها می‌پردازیم.
 
 
  • معاوضه نقدینگی سازندگان ملک را بالا می‌برد.
  • معاوضه راه برای دریافت خدمات بدون پرداخت پول است.
  • معاوضه راهکاری برای خرید ملک به صورت بخش بخش است.
  • معاوضه راهی برای جلوگیری از ضرر ناشی از تورم است.
  • در معاوضه امکان بخدمت گرفتن خدمات در ازای ملک امکان پذیر است.

موارد بالا همگی نشان از ان دارد که معاوضه در ببخش ساختمان راهکاری برای مرتفع ساختن مشکلات اقتصادی است.

تهاتر چیست

تهاتر چیست ؟ در واقع پرسشی است که پاسخ آن مفهوم این نوع از معاملات را شفاف می سازد. و به افراد کمک می کند معامله مورد نظر را به خوبی به پایان برسانند. قدمت تهاتر بسیار بیش تر از معامله با پول نقد است. در واقع تهاتر از زمانی آغاز شد که افراد به سمت انجام امور به صورت تخصصی پیش رفتند. و برای تهیه سایر مایحتاج خود نیاز به معامله پیدا نمودند. در آن زمان به تبادل محصولات و خدمات ود پرداختند.  در نتیجه معامله به صورت تهاتر آغاز شد. بعدها پول نقد جایگزین این مسئله شد. اما در جامعه امروز با توجه به شرایط موجود تهاتر جای خود را به خوبی باز نموده است.

معنای تهاتر

تهاتر در لغت به معنای معامله پایاپای است. در واقع در تهاتر پول نقد یا امثال آن از جمله سکه مبادله نمی شود. و به جای آن یک کالا با کالایی دیگر مبادله می گردد.

تهاتر چیست و انواع آن

تهاتر نوعی از معامله است که در بسیاری موارد مورد استفاده قرار می گیرد. از مواردی که تهاتر در آن ها بسیار دیده می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • تهاتر ملک
  • تهاتر خودرو
  • تهاتر زمین
  • تهاتر کالا
  • تهاتر مصالح ساختمانی
  • تهاتر مواد غذایی
  • و …

*لازم به ذکر است که هر کدام از این موارد می توانند با همدیگر مورد تهاتر قرار گیرند.

تهاتر در چه مراکزی صورت می گیرد ؟

از آن جایی که تهاتر نوعی معامله است در هر فضایی ممکن است انجام شود. اما بهتر است برای این امر از افراد متخصص بهره ببرید. تا شرایط را به صورت کامل بررسی نمایند که متضرر نشوید. مرکز تهاتر ایران از جمله مراکزی است که انواه تهاترهای فوق الذکر به صورت تخصصی در آن صورت می پذیرد. در این مجموعه مشاورین پیش از عد هر نوع قرارداد تهاتر به شما مشاوره حقوقی داده و کلیه ابعاد آن را بررسی می نمایند. مرکز تهاتر ایران امکان درج آگهی و برقراری ارتباط را در وب سایت و اپلیکیشن خود فراهم نموده است.


کلمات کلیدی مرتبط با این موضوع:

معاوضه خودرو با خودرو، معاوضه ملک با میلگرد، معاوضه ملک با ملک،  معاوضه ملک در شمال، معاوضه اپارتمان در تهران، معاوضه ویلا با آپارتمان، معاوضه ملک با خودرو، معاوضه خودرو با ویلا

موارد مرتبط با این موضوع :