موتورسیکلت «بون‌ویل بابِر بلک»؛ گربه سیاه تریموف


هفته نامه خودرو امروز: تریموف (Triumph) یکی از نام های باسابقه و شناخته شده دنیای موتورسیکلت هاست که پیشینه اش در اصل به سال ۱۹۰۲ میلادی باز می گردد و امروزه طیف متنوعی از محصولات را روی خط تولید دارد. یکی از فرزندان موفق، محبوب و البته نوپای تریموف، سری بون ویل بابِر (Bonneville Bobber) است که سبک و سیاق موتورهای قدیمی را با چاشنی های امروزی ترکیب کرده و شخصیتی مدرن- کلاسیک دارد. به تازگی نسخه ای جدید از این سری با پسوند بلَک (Black) توسط تریموف معرفی شده که نسبت به مدل استاندارد شکل و شمایل خاص تر و مخوف تری دارد. در ادامه به بررسی نقاط عطف این گربه دوپا می پردازیم.

لباس مشکی بر تن بابِر!

 

بون ویل بابر بهار امسال راهی بازار آمریکا شد و طی حدود ۹ ماه توانست با فروش بیش از ۶ هزار دستگاه موفقیتی بزرگ برای تریموف به ارمغان آورد. حال به دنبال این قدم پرسر و صدا سازنده تصمیم گرفته نسخه تازه ای از آن را با نام بون ویل بابِر بلک (Bonneville Bobber Black) روی خط تولید ببرد که نه تنها با رنگ بدنه مشکی سفارشی جدید، بلکه به واسطه چرخ جلو بزرگ تر، از مدل استاندارد متمایز می شود. در نتیجه اگر قصد خرید این کروز جذاب را دارید، بهتر است اندکی صبر کنید!

 

بررسی مشخصات فنی موتورسیکلت کروزر Bonneville Bobber Black 

تفاوت های شاخص بابر بلک!

 

اولین تفاوت نسخه Black با مدل استاندارد بدنه تنومندتر و عضلانی آن است که ریشه در ابعاد بزرگ تر چرخ جلو و تعویض محور دارد. لاستیک ۱۹-۹۰/۱۰۰ فابریک بابر این بار جای خود را به نمونه جدیدی با ابعاد ۱۶-۹۰/۱۳۰ داده و چهره خشن تری به این موتورسیکلت بخشیده است. برای اتصال دیسک ترمز به سامانه تعلیق نیز از پنجه های تازه ۴۷ میلی متری ساخت برند شوآ (Showa) استفاده شده که علی رغم طول بیشتر، بازه حرکت ۳٫۵ اینچی شان با نمونه ۴۱ میلی متری استاندارد KYB قبلی برابری می کند. ارتقای فنی و عملکردی ترمز جلو دیگر ویژگی منحصر به فرد این نسخه به حساب می آید. یک دیسک ۳۱۰ میلی متری منفذدار جدید به مجموعه ترمز اضافه شده و کالیپرهای نیسین (Nissin) جای خود را به نمونه های ۲ پیستونه ساخت برمبو داده اند. انگار که بون ویل بابِر مشکی قصد کرده علاوه بر نمای ظاهری، هنگام کاهش سرعت و توقف ها نیز میخکوب کننده باشد!

 

اگر نگاهی به خانواده بون ویل داشته باشید، خواهید دید که چراغ گرد ۵ اینچی جلو یکی از عناصر اصلی در چهره کلاسیک و خاص این بریتانیایی اصیل به شمار می رود. حالا در نسخه Black و در تمامی بازارهای هدف غیر از آمریکای شمالی، این شمایل کلاسیک با نورپردازی تمامی LED تلفیق شده و به طور هوشمندانه ای با چراغ روشنایی در روز هلالی شکل، که در نسخه اِسپیدمَستر (Speedmaster) نیز وجود دارد، تکمیل می شود. علت عدم عرضه چراغ های جدید در آمریکای شمالی چندان مشخص نیست؛ شاید مشتریان این منطقه یک چراغ دایره ای ساده را ترجیح داده و خیلی تمایلی به ترکیب آن با فناوری نوینی همچون LED ندارند! در بخش فنی همچنین کروز کنترل مورد به روزرسانی قرار گرفته و تمامی عملکردهایش به سادگی از طریق دکمه کوچک تعبیه شده در سمت چپ فرمان قابل کنترل هستند؛

 

به طوری که با یک بار فشردن وارد مدار می شود و با دوبار فشردن می توانید به تنظیم سرعت بپردازید. برای غیرفعال کردن آن نیز کافی است یک بار دیگر دکمه را بزنید. اما شاید بارزترین نقطه تمایز بون ویل بابر بلک، رنگ بدنه تیره و جذاب آن باشد. در این قسمت سازنده دو گزینه مشکی جِت (Jet Black) و مشکی مات را در نظر گرفته است. با انتخاب هر یک از این رنگ ها مجموعه اگزوز (شامل صداگیرها، هدرز و…) به رنگ مشکی در می آید و پدال و اهرم ترمز، اهرم کلاچ، جاپایی ها، دسته دنده و بخش هایی از میله فرمان روکش مشکی مخصوص خواهندداشت. سایر تغییرات نیز به صورت مقابل خواهندبود: روکش نیکل- روی برای اتصالات دنده؛ رنگ مشکی تیره برای میله فرمان، نشیمن و توپی چرخ، چراغ جلو با پوشش مشکی کروم، درپوش پیشرانه، چرخ دنده های زنجیر و میل سوپاپ مشکی رنگ.

 

بررسی مشخصات فنی موتورسیکلت کروزر Bonneville Bobber Black 

قلب تپنده

 

فرزند جدید تریموف از همان پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی دوقلو- موازی High Tourqe موجود در بون ویل بابر نیرو می گیرد. این قلب غول پیکر طبق اعلام کمپانی ۷۷ اسب بخار قدرت در ۶۱۰۰ دور بر دقیقه و ۱۰۶ نیوتن متر گشتاور در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تحویل می دهد و از مخزن سوخت نه چندان حجیم ۹ لیتری تغذیه می کند. سامانه کنترل دریچه گاز در دو حالت جاده ای (Road) و بارانی (Rain) قابل تنظیم بوده و در کنار کنترل کشش تغییرپذیر و ترمزهای ضدقفل (ABS) استاندارد وظیفه کنترل این دو چرخ بریتانیایی را برعهده دارد. از دیگر ویژگی های فنی نیز می توان تعبیه صداگیرهای تیره رنگ کوتاه تر با برش طولی درون لوله اگزوز را نام برد که در مدل عادی به چشم نمی خورند.

کلام پایانی

 

با وجود تمام بهینه سازی ها و تغییراتی که در این نسخه صورت گرفته، یک نکته منفی وجود دارد و آن وزن خشک ۱۱۵۵ کیلوگرمی این دو چرخ نوپاست که نسبت به بابر معمولی ۹٫۵ کیلوگرم افزایش را نشان می دهد. جدای از این مورد، بابر بلک با آن چهره فوق العاده جذاب و گیرا و آپشن هایی که پیش تر نام برده شد، یک قدم رو به جلو بوده و توانایی های یک موتورسیکلت ساز کهنه کار را به تصویر می کشد. در مورد مشخصات قیمتی و زمان عرضه تریموف بون ویل بابِر بلک هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما به احتمال زیاد بهای پایه آن گران تر از ۱۱۹۰۰ دلار مدل استاندارد خواهدبود.